Czy można zapobiec depresji poporodowej?

Być może jesteś w ciąży, a być może dopiero planujesz zostać mamą i zastanawiasz się nad tym, jak zmniejszyć ryzyko zachorowania na depresję poporodową. Podjęcie odpowiednich działań może być szczególnie ważne, jeśli należysz do grupy ryzyka (jeśli nie wiesz, co predestynuje do zachorowalności na tę chorobę — przeczytaj ten artykuł).

Poniższe wskazówki to nie remedium, które w stu procentach uchroni Cię przed depresją. Zastosowanie się do nich być może zmniejszy ryzyko wystąpienia, być może złagodzi przebieg. Na pewno jednak pozytywnie wpłyną na Twoje samopoczucie.

Witaminy kontra depresja

Zbadaj poziom witaminy D, witamin z grupy B (zwłaszcza B12 i kwasu foliowego) oraz magnezu. Niedobór tych witamin i pierwiastków chemicznych wiązany jest z depresją (nie tylko poporodową). Ważne, aby stosując preparaty z aptek wybierać koniecznie te, które mają status leku. Suplementy jedynie uszczuplą Twój portfel, niewiele przy tym pomagając. Kontrolne badania poziomu tych substancji w organizmie oraz wyrównywanie niedoborów zgodnie z zaleceniami lekarza wzmocni system nerwowy. Oczywiście oprócz spożywania witamin w postaci tabletek ważna jest zrównoważona dieta bogata w kwasy omega 3 oraz produkty sprzyjające rozwojowi odpowiedniej flory bakteryjnej. Badania udowodniły, że dieta śródziemnomorska i dalekowschodnia zmniejszają ryzyko zachorowalności na depresję. Diety te bogate są w ryby i owoce morza, natomiast ubogie w mięso.

Techniki relaksacji złagodzą stres

Silny poziom postrzeganego stresu ma bardzo duży wpływ na wystąpienie stanów depresyjnych po porodzie, dlatego tak ważne jest, aby zadbać o to, by obniżać stres przed zajściem w ciążę, w czasie jej trwania, a także w połogu. Część osób, gdy po raz pierwszy słyszy o technikach relaksacji, podchodzi do nich sceptycznie. W rzeczywistości są skuteczne, wykorzystuje się je między innymi na oddziałach psychiatrycznych jako wsparcie w leczeniu ciężkich stanów depresyjnych. Możesz skutecznie relaksować się, leżąc w łóżku. Dwie najbardziej popularne metody to trening autogenny Schulza oraz relaksacja mięśnie Jacobsona. Pierwszy polega na rozluźnianiu mięśni i wyrównywaniu oddechu poprzez autosugestię. Drugi polega na świadomym napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii mięśni. Istotne jest to, że widoczne efekty pojawiają się po kilku tygodniach regularnych ćwiczeń.

Zamiast powyższych technik (lub łącznie z nimi) możesz stosować medytację, która również wpłynie na pozytywnie na układ nerwowy.

Wysiłek fizyczny dla zdrowia psychicznego

Badania pokazują, że aktywność fizyczna w ciąży ma istotny wpływ na obniżenie stresu poporodowego i zmniejsza ryzyko depresji poporodowej. Często zdarza się, że podczas ciąży kobiety rezygnują z aktywności (zawodowej i pozazawodowej). Jest to zrozumiałe — zwiększa się masa ciała, pogarsza się samopoczucie fizyczne, nieraz także psychiczne. Jednak specjaliści mówią jednogłośnie
— umiarkowane ćwiczenia podczas ciąży są zbawienne. Kobietom ciężarnym zaleca się aktywność tlenową trwającą minimum 30 minut. Dobrze, aby ćwiczenia odbywały się kilka razy w tygodniu (w idealnych warunkach nawet codziennie). Aktywność fizyczna to spora dawka endorfin oraz sposób na obniżenie napięcia mięśniowego i stresu.

Terapia poznawczo-behawioralna

Jeżeli bardzo obawiasz się zachorowania na depresję poporodową lub wcześniej chorowałaś na depresję, to warto skorzystać z pomocy specjalisty. Najbardziej wskazana będzie wówczas terapia poznawczo-behawioralna. Ten rodzaj terapii ma doprowadzić do zmiany wzorców myślenia oraz postrzegania rzeczywistości. Dzięki modyfikacji sposobu myślenia zmieniają się nasze reakcje. Terapia ma określone ramy czasowe, w których należy dany problem przepracować.

Źódła:

http://strona.ppol.nazwa.pl/uploads/images/PP_5_2014/889Kowalska_PsychiatrPol2014v48i5.pdf

https://www.pum.edu.pl/__data/assets/file/0005/47435/NK_2011_055-059.pdf

https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.psjd-5f55d3b4-49b5-46c4-90f6-6629a6dc2fef

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *