Zgubny wpływ stresu na organizm. Oto dlaczego warto redukować stres.

Stres towarzyszy nam codziennie – w najróżniejszych sytuacjach w pracy i w domu. Niejednokrotnie godzimy się na to, by był on nieodłącznym elementem życia. Jednak, czy zastanawiamy się, jaka jest jego cena? Jaki naprawdę jest wpływ stresu na organizm człowieka? Zatrzymajmy się na chwilę i pomyślmy o tym.

Po co nam właściwie ten stres?

Stres jest naturalną reakcją organizmu na pojawiające się bodźce i sytuacje. Nie można go jednoznacznie postrzegać jako coś całkowicie niepożądanego. To właśnie stres pozwala nam podejmować szybkie decyzje, dostosować się do nowych okoliczności, mobilizuje do działania. Umiarkowany stres w miejscu pracy podnosi naszą efektywność, pozwala sprawniej rozwiązywać problemy.

Niestety ma on też drugie oblicze, które wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Najistotniejszy jest zatem nie sam fakt istnienia stresu jako takiego, ale nasze umiejętności radzenia sobie z nim.

Negatywny wpływ stresu na organizm

Stres pozwala efektywnie działać w trudnych momentach. Właśnie, MOMENTACH. Nasz organizm nie jest przystosowany do tego, aby normalnie funkcjonować, gdy odczuwamy chronicznie stres. W sytuacji stresowej wyzwalana jest adrenalina. To właśnie ona sprawia, że oddech i bicie serca przyspieszają, a ciśnienie krwi podnosi się. Dzięki temu komórki są lepiej dotlenione. Organizm wydajniej funkcjonuje i może zmierzyć się z trudną sytuacją. Oprócz adrenaliny uwalniany jest kortyzol, czyli hormon stresu. Kortyzol pobudza wątrobę do uwalniania tłuszczy i glukozy, będących paliwem dla komórek. Wszystko to świetnie sprawdza się w sytuacjach krótkotrwałych. Gorzej, gdy podczas przedłużających się sytuacji stresowych, ciało jest utrzymane w ciągłej gotowości. Wpływa to negatywnie na układ endokrynologiczny i odpornościowy. Organizm nie ma możliwości na regenerację – wyczerpują się zapasy minerałów i witamin. Tracimy wtedy siły witalne, a w ciele zaczynają się procesy chorobowe.

Tak przewlekły stres wpływa na twoje ciało:

  • spada poziom wapnia i magnezu,
  • poziom cukru we krwi zaczyna się wahać,
  • podnosi się ciśnienie krwi,
  • pojawiają się zaburzenia rytmu serca,
  • wzrasta stężenie kwasów tłuszczowych we krwi,
  • rozregulowuje się apetyt,
  • pojawiają się owrzodzenia i nadżerki błon śluzowych,
  • przedwcześnie starzeje się skóra i narządy wewnętrzne.

Tak przewlekły stres działa na Twoją psychikę:

  • występują reakcje lękowe,
  • pojawiają się zachowania agresywne,
  • występują stany depresyjne,
  • Pojawiają się reakcje ucieczkowe.

Objawy te zaczynają w pewnym momencie nakładać się na siebie. Wyczerpany przez stres organizm i osłabiona odporność to prosta droga do rozwoju poważnych chorób, które niejednokrotnie zagrażają życiu. Przewlekły stres naraża nas na rozwój takich chorób jak:

  • otyłość, anoreksja, bulimia,
  • astma oskrzelowa i choroby alergiczne,
  • nowotwory,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroba wieńcowa,
  • przewlekła obturacyjna choroba płuc,
  • fobie, depresja, zaburzenia lękowe,
  • różnego typu uzależnienia.

W jaki sposób postępować, by stres nas nie niszczył?

Warto nauczyć się sposobów redukcji stresu. Znajdź (zdrowy) sposób, który pomoże zredukować poczucie stresu. Może to być uprawianie sportu, joga, medytacja, stosowanie różnych technik relaksacji i ćwiczeń oddechowych. Stosuj aromaterapię  lub muzykoterapię. Rozwijaj pasje, które pomogą Ci oderwać się i zdystansować od codziennych problemów.

Przeanalizuj, czy w odpowiedni sposób reagujesz na stres. Można wyszczególnić trzy strategie radzenia sobie ze stresem.

  1. Skoncentrowana na działaniu – osoby działające w ten sposób w obliczu stresu szukają rozwiązania problemu. Próbują zmienić sytuację lub zmienić jej postrzeganie.
  2. Skoncentrowana na emocjach – w tym przypadku osoby skupiają się na swoich emocjach związanych ze stresorem; prowadzi to do pojawienia się dodatkowych negatywnych emocji, które utrudniają rozprawienie się z problemem.
  3. Skoncentrowana na unikaniu – uciekanie od myśli i działań mających na celu zniwelowanie sytuacji stresującej. Ta strategia może być stosowana na dwa sposoby:
    1. Angażowanie się w czynności zastępcze
    2. Poszukiwanie kontaktów towarzyskich

Najzdrowszym stylem radzenia sobie ze stresem jest ten skoncentrowany na działaniu. Jeżeli zauważasz, że na tym poziomie coś szwankuje, spróbuj nad tym popracować. Samodzielnie lub podczas sesji psychoterapeutycznych naucz się radzić sobie ze stresem w sposób konstruktywny.

Co w sytuacji, gdy starasz się prowadzić higieniczny dla psychiki styl życia, ale zewnętrzne warunki sprawiają, że żyjesz w ciągłym napięciu, które odbija się na zdrowiu fizycznym i psychicznym? Warto wówczas zdać sobie sprawę, że nie na wszystko możemy wpłynąć. Mogą na naszej drodze stanąć toksyczne osoby lub możemy znaleźć się w toksycznym otoczeniu tak zawodowym, jak i osobistym. Czasami musimy coś zostawić, odpuścić. Nauczenie się tego, jest bardzo trudne, ale w pewnych przypadkach konieczne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *